หน้าแรก บทความ Facts and Fiction: The Myth of Suvaṇṇabhūmi Through the Thai and Burmese Looking Glass

Facts and Fiction: The Myth of Suvaṇṇabhūmi Through the Thai and Burmese Looking Glass

Facts and Fiction: The Myth of Suvaṇṇabhūmi Through the Thai and Burmese Looking Glass

ชื่อผู้แต่ง Nicolas Revire
วารสาร/นิตยสาร TRaNS Trans -Regional and -National Studies of Southeast Asia
เดือน มกราคม
ปีที่ 6
ฉบับที่ 2
หน้าที่ 167-205
ภาษา English
หัวเรื่อง Suvarnabhumi, Golden Land, myth, Mon, Rāmaññadesa, Ramannadesa, Siam, Thai, Dvāravatī, Dvaravati

เนื้อหาโดยย่อ

Most scholars think that the generic name ‘Golden Land’ (Sanskrit, Suvarṇabhūmi; Pali, Suvaṇṇabhūmi) was first used by Indian traders as a vague designation for an extensive region beyond the subcontinent, presumably in Southeast Asia. Some Pali sources specifically link Suvaṇṇabhūmi with the introduction of Buddhism to the region. The locus classicus is the Sri Lankan Mahāvaṃsa chronicle (fifth century AD) which states that two monks, Soṇa and Uttara, were sent there for missionary activities in the time of King Asoka (third century BC). However, no Southeast Asian textual or epigraphic sources refer to this legend or to the Pali term Suvaṇṇabhūmi before the second millennium AD. Conversely, one may ask, what hard archaeological evidence is there for the advent of Buddhism in mainland Southeast Asia? This article re-examines the appropriation of the name Suvaṇṇabhūmi in Thailand and Burma for political and nationalist purposes and deconstructs the connotation of the term and what it has meant to whom, where, and when. It also carefully confronts the Buddhist literary evidence and earliest epigraphic and archaeological data, distinguishing material discoveries from legendary accounts, with special reference to the ancient Mon countries of Rāmaññadesa (lower Burma) and Dvāravatī (central Thailand).

หลักฐานสำคัญ

พระพุทธรูปที่อู่ทอง, เมืองอู่ทอง, ลูกปัด, จิตรกรรมพระปฐมเจดีย์

ห้องสมุดแนะนำ

-

คำสำคัญ/ป้ายกำกับ

Golden Land สมณทูต พระโสณะ พระอุตตร

ยุคสมัย

สุวรรณภูมิ

จำนวนผู้เข้าชม

146

วันที่เผยแพร่ข้อมูล

28 มี.ค. 2565

Facts and Fiction: The Myth of Suvaṇṇabhūmi Through the Thai and Burmese Looking Glass

  • Facts and Fiction: The Myth of Suvaṇṇabhūmi Through the Thai and Burmese Looking Glass
  • blog-img
    ชื่อผู้แต่ง :
    Nicolas Revire

    ชื่อบทความ :
    Facts and Fiction: The Myth of Suvaṇṇabhūmi Through the Thai and Burmese Looking Glass

    วารสาร/นิตยสาร
    วารสาร/นิตยสาร :
    TRaNS Trans -Regional and -National Studies of Southeast Asia

    เดือน
    เดือน :
    มกราคม

    ปีที่ :
    6

    ฉบับที่ :
    2

    หน้าที่ :
    167-205

    ภาษา :
    English

    หัวเรื่อง :
    Suvarnabhumi, Golden Land, myth, Mon, Rāmaññadesa, Ramannadesa, Siam, Thai, Dvāravatī, Dvaravati

    เนื้อหาโดยย่อ

    Most scholars think that the generic name ‘Golden Land’ (Sanskrit, Suvarṇabhūmi; Pali, Suvaṇṇabhūmi) was first used by Indian traders as a vague designation for an extensive region beyond the subcontinent, presumably in Southeast Asia. Some Pali sources specifically link Suvaṇṇabhūmi with the introduction of Buddhism to the region. The locus classicus is the Sri Lankan Mahāvaṃsa chronicle (fifth century AD) which states that two monks, Soṇa and Uttara, were sent there for missionary activities in the time of King Asoka (third century BC). However, no Southeast Asian textual or epigraphic sources refer to this legend or to the Pali term Suvaṇṇabhūmi before the second millennium AD. Conversely, one may ask, what hard archaeological evidence is there for the advent of Buddhism in mainland Southeast Asia? This article re-examines the appropriation of the name Suvaṇṇabhūmi in Thailand and Burma for political and nationalist purposes and deconstructs the connotation of the term and what it has meant to whom, where, and when. It also carefully confronts the Buddhist literary evidence and earliest epigraphic and archaeological data, distinguishing material discoveries from legendary accounts, with special reference to the ancient Mon countries of Rāmaññadesa (lower Burma) and Dvāravatī (central Thailand).

    หลักฐานสำคัญ

    พระพุทธรูปที่อู่ทอง, เมืองอู่ทอง, ลูกปัด, จิตรกรรมพระปฐมเจดีย์


    ห้องสมุดแนะนำ :
    -

    ลิงก์ที่มา :

    ดาวน์โหลดบทความ :

    ยุคสมัย
    สุวรรณภูมิ

    คำสำคัญ/ป้ายกำกับ
    Golden Land สมณทูต พระโสณะ พระอุตตร

    วันที่เผยแพร่ข้อมูล : 28 มี.ค. 2565
    จำนวนผู้เข้าชม : 146